torsdag 1 september 2011

Bröd konst

  nu när hösten snart är här blir man sugen på att gå in och  bara pyssla...så jag tror att baka bröd ska bli mitt nya:)

Letade fram ett recept på

Solrosfrallor



  • 50 g  jäst



  • 5 dl vatten


    0,5 dl olja valfri sort


    1,5 tsk salt


    2 msk brödsirap


    3 dl solrosfrön


    10 dl vetemjöl



    Värm vattnet till 37°C. Smula jästen i en degbunke och rör ut den i lite av vattnet.
    Tillsätt resten av vattnet, olja, salt, sirap, solrosfrö och det mesta av vetemjölet. Arbeta till en smidig deg, gärna med elvispens degkrokar några minuter.
    Låt jäsa övertäckt ca 30 minuter.

    Knåda degen och dela den i två delar och rulla ut varje del till en längd. Skär varje längd i 13 bitar och rulla till släta bullar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
    Låt jäsa under bakduk ca 45 minuter. Bullarna ska vara väljästa.

    Pensla med kallt vatten och grädda mitt i ugnen i 250°C ca 10 minuter.
         
    tycker att det är häftigt att se när degen växer
    som att den lever
    och det är ett bra sätt att träna upp sitt tålamod på


    efter en 30 min jäsning skulle dem bakas ut på plåt
    sen jäsas i 45 min till
    så det gäller att man inte är gör sugen på nybakat bröd
    när man väl sätter igång.

    efter 45 min är dem gör stora


    tada finish!


    avnjutes bäst med keso & avocado och en stor kopp te:)
    tror faktiskt att jag snart ska våga mig på surdeg, 
     då lite efter alla andra
    men känns som att det skulle kunna funka.
    Nästan som ett litet husdjur som man måste mata:)

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar