söndag 15 september 2013

När vin är som bäst






Igår tog jag, Marika och Karina Baden bahn ifrån Wien ut till Baden. Där Johanna och Sofie som vi jobbar med kommer ifrån. Det var nämligen tid för skördning




Av dessa små godingarna som växer uppe på kullarna runt om Wien. Och just denna tiden på året ska det bli vin. Och då ställer varje vingård upp små tält och bord och stolar bland vinbuskarna så man kan vandra längst med vingårdarna och köpa sig ett glas eller fler på varje stopp:)) så himla bra ide.




Så vårt första stopp.




Som drickas på samma vingård som den skördas.




Efter första stoppet var det dags att vandra vidare längst med fälten. Johannas pojkvän Simon var också med på färden.




Ett litet stopp




Jag var jätte pepp:)




På nästa stopp beställde jag strum. Strum bildas precis när vinet börjar jäsa så det finns massa sötma kvar. Smakar precis som juice!




Bredvid oss lekte dessa tuffingarna




Massa vin och strum




Mitt ut på fälten fanns dessa uppsatta som tur va:)




Och vi vandra vidare denna underbara soliga eftermiddag.




Vindruvor i massor




Och jag och en traktor




Jag och druvorna








Här tyckte vi det passa utmärkt att slå oss ner för vårt tredje stopp.




Och där satt vi länge och prata och skratta i massor








Vingårdar så långt ögonen når, det satt människor lite överallt och njöt av denna fina kväll uppe på kullarna.












Karina tog lite snålskjuts med en av vagnarna som åkte runt bland vinbuskarna:)




Sen på vårt sista stopp för vi var lite sega och hann inte med hela vägen som är typ 5 kilometer lång beställde Johanna vitt vin och en speciell smörgås som ska ätas tillsammans med detta vin.




Jag tog Strum igen!




Och sen satt vi där och bara njöt tills solen gick ner och det blev kolsvart runt oss. Då tyckte vi kanske att det var dags att vandra tillbaka hem över kullarna:)
Var verkligen en perfekt Wien kväll på många sätt!

1 kommentar:

  1. så kul att du hamnat i wien, en underbar stad och "heurigen" är toppen!!! har tillbringat många timmar och år i denna stan:) massor av hälsingar från luzern:) pia och amina

    SvaraRadera