söndag 15 juni 2014

Roadtrip Salzburg


Tims föräldrar kom ner till Wien med sin bil för att hälsa på oss för ungefär två veckor sedan. Så vi alla fyra drog iväg på en liten roadtrip i Österrike. Vårt mål var Salzburg, inte jättelångt ifrån Wien men med massa fina små stop på vägen som man inte får missa. 


Vårt första stop var Dienstein, en liten by längst med Donau med vingårdar runt sig. Så det fanns vinprovning och vinförsäljning lite överallt.  Men mest känd var byn för att Richard Lejonhjärta hade suttit tillfångatagen uppe i borgen i mitten av staden.  Och den fängelsehålan ville vi såklart se så vi tog oss en spontan hickning upp för berget.


Otroligt fin utsikt och massa vinrankor längst med stigen.


Nästan uppe på toppen.


Exakt här satt han fångad.


Efter att vi tagit oss ner igen ifrån berget och köpt på oss lite vin ifrån trakten, tog vi bilen till ett gammalt munk kloster Melk. Men det allra vackraste under resan denna dag var dem tre alpsjöarna, Attersee, Moondsee och Wolfgangsee som vi körde förbi. Vattnet var alldeles turkost och spegelblankt och alperna runt om. Första natten sov vi vid Wolfgangsee och vaknade till den här vyn på morgonen.


Tog en liten morgonpromenad innan vi tog bilen in till Salzburg.


Salzburg, Mozart´s stad.


Testade min första sacher tårta i Österrike på ett känt sacher café.


Jag är ett stort Sound of music fan, vet inte riktigt hur många gånger jag sett filmen när jag var liten. Och när det visade sig att det fanns en sound of music tour i Salzburg där filmen har spelats in var jag ju bara tvungen att åka. Tim och hans föräldrar kanske inte var fullt lika tokiga i filmen som jag men ställde självklart upp för att min barndoms dröm skulle gå i uppfyllelse.


Von trapp huset, där båten välte i filmen och de måste simma in till land ni vet.


Mondsee, staden där bröllopet spelades in.


Fontänen inne Mirbellgarten där barnen springer omkring och sjunger Do re mi låten i filmen.


Lusthuset, check!
Se fick vi se massa mer ställen, lyssna på alla låtar i bussen och en guide som skrattade åt sin egna skämt! och jag var en mycket nöjd tjej efteråt!


Inne på Mirabella garten var det rosor överallt. Helt otroligt vackert. Sen hängde vi lite till i Salzburg innan mitt och Tims tåg gick tillbaka till Wien och hans föräldrar drog vidare med bilen till Zurich. En jättemysig helg i ett jättefint land med otroligt landskap.


1 kommentar: